Har du problem med ett casino och vill skicka in ett klagomål? Vi på Casinochansen.se har här satt ihop en guide som du kan använda om du upplever att du har blivit orättvist behandlad av ett casino och vill ta detta ärende vidare. Nedan kan du ta del av information om hur du skickar in ett klagomål på ett casino genom licensutgivaren, och tips och råd på vad du kan göra för att undvika att hamna i problem med operatörer.
Innan du skickar in ditt klagomål
För att kunna ta del av spelunderhållningen hos ett online casino så behöver man öppna upp ett spelkonto och för att kunna göra detta så behöver man godkänna casinots regler och villkor. Godkänner man inte casinots regler och villkor så får man med andra ord inte tillgång till deras tjänster, det vill säga deras spel och kampanjer, och bryter du mot reglerna efter att du har blivit medlem så har casinot rätt att neka dig bonusar, uttag och till och med stänga ner ditt spelkonto. Alla online casinon har olika regelverk och de finns på grund av säkerhetsskäl, både för dig och casinot, och det är viktigt att du som medlem är medveten om vilka användarvillkor och regler som gäller hos det casino du spelar hos för att undvika problem och missförstånd.
Läs igenom casinots regler och villkor
Informationssidor om regler och villkor hos online casinon kan anses vara tråkiga och omständiga att läsa men det är ytterst viktigt att man är medveten om vad som gäller för sin egen säkerhets skull och för att undvika problem. Ha därför som vana att läsa igenom casinots regler och villkor i samband med att du blir medlem och innan du tar del av olika erbjudanden och kampanjer så att du vet vad det är som gäller. Under regler och villkor så kommer ni bland annat hitta allmän information om casinot, vad som gäller vid användning av tjänsterna, insättningar, uttag, bonusar, omsättningskrav och mycket mer. Om du har missat information eller brutit mot de regler och villkor som ett online casino har för att du inte har läst igenom villkoren så kan tyvärr inte kundtjänsten eller licensgivaren hjälpa dig med ditt klagomål, så var noga med att du har belägg för ditt ärende innan du går vidare med det. Besök vår sektion med viktig info om regler och villkor på Casinochansen.se, där du kan läsa om några av de vanligaste reglerna som spelare bryter mot.
Försök att lösa ärendet direkt med operatören först
Det kan alltid uppstå frågor, funderingar, eventuella problem och missförstånd oavsett hur professionellt och informativt ett online casino än är. För att spelare ska kunna få snabb och effektiv hjälp vid behov så har alla online casinon en kundsupport som man kan kontakta, och idag så brukar man kunna kontakta kundtjänsten både via e-post, telefon och live chatt. Stöter man på ett problem, exempelvis om ett uttag nekas eller att en bonus inte aktiveras, så kan man kontakta kundsupporten för att få hjälp. Majoriteten av alla problem uppstår på grund av missförstånd, otillräcklig information eller för att spelare inte har läst igenom regler och villkor och i många fall så kan man klara upp dessa problem genom att kontakta kundtjänsten.
Spara all din kommunikation med casinot
Om du vill gå vidare med ditt ärende och skicka in ett klagomål om casinot till licensgivaren så är det viktigt att spara all konversation som du har haft med kundsupporten angående ditt ärende så att du kan skicka med detta som tillägg och visa upp som bevis när ditt ärende behandlas. De flesta problem uppstår som sagt på grund av missförstånd, så att spara all e-post, live chatt och annan kommunitaktion som du haft med kundsupporten och casinot kan vara till stor hjälp för att lösa problemet.
Hur tar man ärendet vidare?
Om du och casinot inte lyckas lösa problemet så kan du gå vidare med ditt ärende genom att skicka in ett officiellt klagomål till casinots licensgivare. För att kunna göra detta så behöver du ta reda på casinots licensgivare och licensnummer och när du skickar in ditt ärende så är det viktigt att ge en så detaljerad och precis beskrivning av problemet som möjlig. Du bör tillexempel inkludera ditt användarnamn och den e-post adress som du använder hos casinot för att mottagaren ska kunna lokalisera ditt ärende.
Ta reda på var casinot är licenserat samt vilket licensnummer de har
För att kunna skicka in ditt klagomål till licensgivaren av casinot så behöver du ta reda på var casinot är licensierat och vilket licensnummer casinot har. Denna information brukar nästan alltid finnas tillgänglig längst ned på casinots hemsida, men om du inte hittar informationen så kan du kontakta kundtjänsten som kan förse dig med informationen.
Öppna ett officiellt klagomål hos licensgivaren
När du har tagit reda på casinots licensgivare och licensnummer så går du vidare till licensgivarens hemsida där du får fylla i ett klagomålsformulär där du uppger all relevant information. När du har skickat in ditt ärende så kommer licensgivaren att behandla det och försöka lösa det så fort som möjligt och därefter återkomma till dig med besked.
Klagomål hos Malta-licenserade casinon
Malta Gaming Autority (MGA) är en av de största utgivare av spellicenser i Europa och om ni vill skicka in ett klagomål på ett casino som är licenserat av MGA så går ni in till deras hemsida och vidare in till sidan för kundsupport. På denna sida så kan man kontakta en kundtjänst, ta del av vanliga frågor och svar (FAQ) och fylla i och skicka in ett klagomål. För att kunna skicka in formuläret så behöver du ange ditt namn, e-post adress, land, en detaljerad beskrivning av ditt ärende och du kan även bifoga relevanta dokument.
För att öppna ett klagomål hos ett Malta-licenserat casino, besök Malta Gaming Authority här.
Klagomål hos Curaçao-licenserade casinon
Curaçao eGaming är en annan stor utgivare av spellicenser inom casinovärlden, och att skicka in ett klagomål för Curaçao-licenserade casinon sker på ett likande sätt som för Malta licenserade casinon. Du går in till Curaçao eGamings hemsida och går vidare till sidan för kundsupport och där kommer det finnas ett kontaktformulär att fylla i för klagomål.
Du kan gå vidare till Curaçao eGaming här, och öppna upp ett klagomål om du har problem med ett casino i denna jurisdiktion.
Så undviker du att hamna i problem med operatörer
När man blir medlem hos ett casino så accepterar och godkänner man casinots användarvillkor, sekretesspolicy samt regler och villkor för spel, speciella erbjudanden och bonusar och det är ens eget ansvar att se till att man följer dessa regler. För att kunna följa reglerna så behöver man ha kundskap om dem så genom att läsa på och hålla sig uppdaterad om vad som gäller vid spel och kampanjer så kan man undvika problem. Bryter man mot reglerna, medvetet eller omedvetet, så har casinot rätt att neka dig bonusar och uttag samt låsa ditt spelkonto.
Läs alltid reglerna och villkoren noggrant
Detta gäller både när du blir medlem hos ett casino och när tar del av kampanjer så som välkomstpaket, dagliga erbjudanden, gratiserbjudanden, lojalitetsbelöningar med mera. Alla erbjudanden som du tar del av hos ett casino omges av bonusvillkor och villkoren kan skilja sig åt mellan olika erbjudanden. Vissa erbjudanden kan exempelvis vara gratis att ta del av men omges av ett omsättningskrav, andra kan kräva en insättning men vara fria från omsättningskrav och det är också mycket vanligt att olika spel bidrar olika mycket till omsättningskraven. Därför är det som sagt, ytterst viktigt att du läser igenom vad det är som gäller för varje enskilt erbjudande.
Ta upp frågor om bonusar och regler INNAN du börjar spela
När du är medlem hos ett casino och tar del av ett erbjudande så godkänner du automatiskt bonusvillkoren som erbjudandet omges av, för utan att godkänna dessa villkor så kan du inte ta del av erbjudandet. Detta tar oss åter igen tillbaka till att det är ditt eget ansvar att läsa på kring de regler och villkor som gäller och om du har några frågor eller funderingar angående erbjudandet/villkoren så är det viktigt att du tar upp dessa med kundtjänsten INNAN du tar del av erbjudandet. Har du svårt att förstå informationen eller anser att informationen är otillräcklig så kan du också kontakta kundtjänsten för att få mer detaljerad information. Du bör även spara all information så att du har underlag om ett problem skulle uppstå.